Domů > Na přání > RSI – Repetitive Strain Injury

RSI – Repetitive Strain Injury

Pod anglickou zkratkou RSI (Repetitive Strain Injury) se skrývají zdravotní problémy vyvolané opakovanou monotónní zátěží určitých partií těla. Typickým příkladem není jen dlouhodobé nesprávné sezení u počítače, ale i sport, práce na zahrádce nebo hra na hudební nástroj. Jedná se o vážný rozšiřující se problém.

Mezi příznaky patří pocit slabosti, brnění, neobratnost, pálení, ztuhlost, třes a bolest. To se projevuje nejčastěji v zádech, ramenou, pažích, zápěstích nebo prstech. Typické nemoci vyvolané RSI jsou tenisový loket (vyklánění lokte při nesprávném umístění klávesnice a myši), záněty zápěstí a prstů (špatná technika psaní), záněty šlach a svalů.

Velkým rizikem je práce s počítači, která je namáhavá mentálně i fyzicky díky přetěžování některých orgánů. Nebezpečí hrozí už od 2 hodin denně. Je důležité dělat krátké přestávky přibližně po půlhodině a dlouhou třicetiminutovou nejpozději po 5 hodinách. Denní optimum pro práci u počítače se pohybuje mezi 2-3 hodinami. Správně by se nemělo takto trávit déle než 6 hodin čistého času denně. Bohužel při hraní her není výjimkou trávení u počítače 12 hodin denně i více. Zabraný člověk nevnímá čas ani tělesné přetížení.

Základem je dobře sedět, a proto se vyplatí investovat do kvalitní židle s nastavitelnou výškou sezení. Před několika dny jsem si vybíral domů novou židli, takže jsem si prošel nabízené zboží. Židle se lidí materiálem, velikostí opěradla a svými vlastnostmi. Všechny obyčejné točící židle jsou značeny slovem SYNCHRO, to znamená ručně nastavitelný sklon opěradla. Lepší druh se značí jako ASYNCHRO, tomu se naklání opěradlo automaticky a podpírá vám tak záda neustále ve všech polohách. Područky se dají přikoupit ke všem druhům. Pro vysoké lidi (nad 180 cm) lze vyměnit zvedací píst, který umožní větší vysunutí nahoru než základní verze.

Nejen správným sezením, ale i dalšími faktory ovlivňujícími práci u počítače se zabývá věda zvaná ergonomie. Zahrnuje opatření snižující zátěž, stres, zlepšuje pohodu, zvyšuje výkon a stabilitu. Ergonomie není jen rozmazlování pracovníků, ale má skutečně vliv na jejich výkony. Monitor by měl být umístěn proti očím a jeho horní hrana by měla být nejvýše na úrovni očí. Vhodné je snížit jas na rozumnou úroveň, abyste šetřili svůj zrak. Myš a klávesnice by měly být umístěny pod úrovní pracovní desky stolu, aby byly ruce blízko u těla. Důležité je osvětlení, které nejlépe zajistí okno z boku. Výhodné je střídat typy činností (klávesnice/papír).

Důležitá je fyzická aktivita. Sport a koníčky jsou třeba nejen v boji proti RSI, ale měly by být součástí života každého z nás. Je vhodné se často protahovat a dělat aspoň jednoduché cviky. Největší důraz by se měl klást na protažení zad a rukou. Patří se spojování rukou za zády, ohýbání a natahování rukou i prstů a tak dále.

Snažte se správně sedět, nehrbit záda a nevrtit se při práci s počítačem. Nezapomeňte na pravidelné přestávky a hlavně pohyb. Po zpozorování známek RSI nenechte potíže pokročit, abyste neměli zbytečné bolesti. Snažte se omezit sezení u počítače a zvýšit tělesnou aktivitu.

Categories: Na přání Tags: Počet zobrazení: 6 596
  1. 08.10.2010 na 23:58 | #1

    Článek o RSI si přála Alča v rubrice Rady a připomínky. Děkuji za tip.

  2. 10.10.2010 na 12:40 | #2

    Není zač. Článek musím pochválit, opravdu je skvěle napsán, dokonce jsem se dozvěděla i něco nového, co jsem nevěděla. 😉

  3. Nikuška
    19.09.2011 na 08:15 | #3

    Vyníkající…Vážně super. Moc chválím.

  4. Neubauer Jarmila
    26.09.2011 na 20:30 | #4

    Vynikající článek, musím to pochválit, přikláním se k ostatním, je to super napsáno, taky jsem se dozvěděla i něco nového, nevěděla jsem z čeho mám problémy, už to vím, více hodin vysedáváním u počítače. Děkuji moc za tip.

  1. Žádné zpětné odkazy