Domů > Internet > Sociální média

Sociální média

Sociální média jsou online prostředky, díky kterým se lépe dostaneme k fanouškům, zákazníkům, nebo uživatelům se stejnými zájmy. Utužují vzájemné vztahy mezi lidmi nebo člověkem a firmou. Reakce, názory, připomínky a výsledky průzkumů se dají využít pro marketingové potřeby.

Hlavní předností sociálních médií je obousměrná komunikace a rychlé sdílení informací. Typickými prvky jsou komentáře, videa, ankety a hodnocení. Diskuze je třeba moderovat a reagovat na příspěvky. Moderováním se myslí odstraňování vulgárních a nenávistných komentářů, nikoliv negativních.

Internet je využíván velkým množstvím lidí (v ČR přes 6 mil. v roce 2009). Každý se o něco zajímá, něco hledá. Díky sociálním médiím je větší šance se k nim dostat. Důležité je zmínit, že ale nenahrazují ostatní marketingové strategie a public relations.

Jedná se o dlouhodobou záležitost. Výsledky jsou vidět až po čase. Je třeba najít rozumnou míru mezi aktualizacemi, aby byly pravidelné, ale zároveň ne nadměrně kvůli spamování (snadno odradí uživatele). Důležitá je vstřícnost a otevřenost. Na druhou stranu lhaní a nefér praktiky se většinou odhalí a autorovi ublíží.

Mezi sociální média nepatří jenom sociální sítě (Facebook, MySpace), ale i blogy, mikrology (Twitter), diskusní fóra, Wikis, záložkování, sdílená multimédia (YouTube), nebo vytvořené virtuální světy (Second Life). Sociální prvky by měly být součástí všech lepších webových stránek.

Na sociálních sítích se lidé setkávají se svými přáteli nebo vstupují do různých komunit podle jejich zájmů. Největší sociální sítí je jednoznačně Facebook díky jeho rozšíření během posledních let. Jeho nejvyužívanější možností je zakládání stránek. Díky nim se mohou firmy zviditelňovat a zlepšovat image. Abyste mohli sledovat nějaké výsledky a aby se vyplatilo držet takovou stránku, je třeba mít určitou základnu fanoušků. Na stránku je můžete nalákat pomocí newsletteru (e-mailem), propojením facebookové stránky s vaší webovou stránkou nebo pomocí PPC reklamy. Nabídka služeb typu „seženeme vám 2 000 fanoušků na vaši stránku“ je hovadina. Zpravidla se uvádí odkaz, kde je to možné (podobně jako TV Nova při zprávách až směšně často odkazuje na tn.cz). Vhodné jsou vtipné příspěvky nebo videa, které pak uživatelé často sdílí. Na Facebooku se dají vytvořit různé aplikace, díky kterým může firma vytvořit e-shop přímo na stránce nebo různé zábavné formy propagace.

Na MySpace jsem vytvořil svůj profil poprvé v dubnu 2007. Využíval jsem ho především pro sledování oblíbených hudebních interpretů. Díky tomu jsem včas věděl o nově vydaných písních či albech. Využívají ho i někteří čeští producenti. Takže MySpace se hodí spíše pro podporu hudby než pro propagaci webové stránky, firmy či produktu.

Z českých sociálních sítí jsou nejznámější lide.cz a libimseti.cz. Troufám si prohlásit, že se využívají spíše pro účely seznamování než pro účely komunikace s přáteli a vstupování do sítí. Většina uživatelů přešla právě na zmíněný Facebook, který v dnešní době vede.

Blogovat může každý, kdo najde vůli a odhodlání. Důležité je psát pravidelně, ne vždy budou příspěvky úspěšné, ale to je normální. Více o blogování se dozvíte v článku Jak na kvalitní blog?

Ještě bych zmínil mikroblogy, z nichž je nejdůležitější Twitter. Na Twitteru jsem od července 2009, ale ještě jsem mu nepřišel úplně na chuť. Hlavním důvodem je malý počet přátel, který Twitter využívá. Kromě nepřehledné komunikace se na něm dají zveřejňovat různé novinky a důležitá upozornění. Většina těch, kteří mají Twitter jsou i na Facebooku, pak je jednodušší sledovat jejich stránku tam.

Na závěr bych shrnul, že sociální média nemají za cíl vyloženě nalákat nové zákazníky nebo fanoušky. Jejich primární cíl je vylepšovat vztahy s těmi současnými. Díky této činnosti se jim ukážete z trochu jiného úhlu, dostanete se hlouběji do jejich podvědomí. Zároveň je to pro vás zdroj informací, protože se můžete lidí ptát na různé otázky a vidíte, co se jim líbí. Sociální média je třeba naučit se využívat a pracovat s nimi.

Při psaní článku jsem se inspiroval knihou Internetový marketing od Viktora Janoucha, kterou bych zároveň doporučil k přečtení.

Categories: Internet Tags: Počet zobrazení: 3 395
  1. Bez komentářů.
  1. Žádné zpětné odkazy